Friday, October 28, 2011

Pembersih Aquarium Anda


“Pembersih Akuarium” adalah hidupan (ikan dan invertebrata) yang melata dan/atau berenang sekeliling akuarium, membersihkan kekotoran (buangan ikan, lebihan makanan tidak dimakan, mikroalgae yang tidak diingini, dll.) yang terkumpul dalam akuarium reef, menganggu keseimbangan biologikal dan penampilan akuarium.
Buangan dan lebihan makanan tidak dimakan akan menyumbangkan nitrat serta phophate di mana akan menjadi sumber nutrien mikroalgae.  Terdapat produk kimia serta “natural” yang berada dipasaran yang akan mengubah atau menyingkirkan nitrat serta phosphate, tetapi produk ini tidak menganggu atau menyingkirkan punca (buangan dan lebihan makanan) lebihan nitrat atau phosphate. Kebanyakkan produk adalah tidak selamat digunakan dalam akuarium bersama invertebrata dan/atau coral (akuarium reef)
Penapisan mekanikal membantu mengasingkan (penyingkiran) buangan dan lebihan makanan dalam akuarium, seperti juga menvakum lapisan pasir. Penapisan biologikal memproses ammonia dihasilkan daripada buangan dan lebihan makanan yang mereput, namun begitu masih ada yang tertinggal yang hasilnya akan menjadi nutrien algae (nitrat). Namun begitu, nasib baik kerana hidupan marin sendiri yang pelbagai dan banyak yang selamat bagi reef tank (tidak memberi kesan/makan coral) dan dapat hidup sihat dalam akuarium tercemar yang mana dipenuhi dengan algae serta masalah lain.

Pembersih Dasar Pasir

Pembersih jenis ini hidup dengan berenang atau melata di atas pasir dan berperanan memproses lapisan permukaan pasir, memakan algae, buangan ikan lain serta lebihan makanan tanpa menganggu hidupan organisama akuarium yang lain.

Hermit Crabs

Dwarf Blue Leg Hermit Crab

Dwarf Red Tip Hermit Crab

Dwarf Zebra Hermit Crab


Ketam

Emerald Crab

Porcelain Anemone Crab

Siput

Banded Trochus Snail


Mentimun Laut/ Sea Cucumber

Black Sand-Mopping Cucumber

Gobies

Diamond Watchman Goby

Yellow Watchman  Goby

Yellow Head Sleeper Goby

Blennies

Bicolor Blenny

Midas Blenny

One Spot Blenny

Sailfin Blenny

Penggaul Pasir Reef safe


Penggaul Pasir Reef safe tidak hanya duduk diam di atas permukaan pasir akuarium, memakan algae, buangan serta makan lebihan makanan tetapi turut mengacau/menggaul pasir, mengudarakan lapisan pasir tersebut serta membebaskan gas toksin yang terperangkap di dalamnya.

Snails

Bumble Bee Snail

Cerith Snail

Anda harus ingat hidupan ini memerlukan dan bergantung makanan kepada algae sebagai nutrisi/ diet penting untuk terus hidup dan akan mati sekiranya makanan tersebut tiada. Ramai supplier dan pemilik kedai ikan yang akan menasihati anda meletakkan siput seperti contoh per gallon air bagi tujuan pengawalan algae. Ianya memang berkesan apabila mula-mula measuki akuarium anda namun banyak yang akan mati apabila bekalan algae telah berkurangan. Oelh itu, pada waktu tersebut sekiranya masalah algae telah berkurangan atau sudah tiada maka anda boleh memberinya makanan tambahan seperti algae waffer ataupun beberapa cebisan algae (seperti cth: Nori) sebagai makanan utamanya.
Selamat Memelihara Ikan dan Happy Reefing

2 comments:

  1. Terima kasih di atas maklumat yang tuan berikan. Jika tidak keberatan, di mana boleh saya dapatkan CleanUp Crew di pasaran Malaysia (Mostly in KL and Selangor) ???

    ReplyDelete
  2. Terbaik la blog ni.. update lg info plzzz

    ReplyDelete