Thursday, October 27, 2011

Coral Permulaan


Di sini Aqua Mania menyenaraikan beberapa coral mudah yang amat sesuai bagi peminat akuarium reef yang baru berjinak-jinak dan juga kepada peminat sedia ada dan ingin bertukar daripada akuarium Fish Only/ Fish Only With Live Rock. Coral-coral yang disenaraikan di bawah ini adalah daripada jenis yang mudah dijaga serta membantu peminat untuk mendapatkan pengalaman serta pengetahuan tentang penjagaan coral sebelum mendapatkan coral yang lebih mencabar penjagaannya.

Mushroom (Actinodiscus) Coral

Mushroom (Actinodiscus) Coral tidak bertindak balas terhadap lampu yang terang (8-12 Watt/ gallon) mahupun arus yang terlalu kuat. Penggunaan lampu yang biasa seperti HO dan Power Compact sudah memadai bagi penjagaan coral ini selain arus yang sederhana.
Selamat dengan ikan, udang dan invertebrate lembut yang lain tetapi tidak boleh diletakkan berdekatan bersebelahan dengan soft coral dan stony coral yang lain serta invertebrate sesile kerana akan member kesan kepada coral ini.

Mushroom and Leather (Cladiella) Corals

Dikenali juga sebagai Leather Corals dan Mushroom Corals, ini adalah coral permulaan terbaik dan dapat menyesuaikan dengan hampir kesemua jenis pengcahayaan serta arus. Arus dan pengcahayaan yang sederhana adalah keadaan optima bagi spesis coral yang cantik ini.

Star Polyps, Green Star Polyps dan Daisy Polyps (Pachyclavularia)

Selalunya dikenali sebagai Star Polyps, Green Star Polyps dan Daisy Polyps, coral ini boleh menerima cahaya yang amat terang malah rendah dengan pelbagai jenis arus.
Sensitif terhadap iodine dan aluminium oksida yang selalu didapati dalam span penyingkir phosphate, perhatian harus diberikan apabila memasukkan bahan ini kepada akuarium anda.
Coral ini cepat membiak/ merebak dalam akaurium di mana boleh merebak ke atas coral lain. Namun begitu, arus yang kuat dan tidak sekata boleh membantu tumbesaran coral ini dengan cepat. Ini adalah coral yang amat sesuai bagi permulaan.

Sea Mat dan Button Polyp (Palythoa) Corals

Umum peminat mengenalinya sebagai Sea Mat dan Button Polyps, coral ini pula lebih gemar cahaya yang terang tetapi dapat bertoleransi dengan cahaya yang rendah. Coral ini juga lebih gemarkan arus yang sederhana kepada yang kuat.
Palythoas mempunyai kadar pembiakan yang tinggi serta agresif. Sesetengahnya mempunyai neurotoxin kuat yang boleh member kesan kegatalan kepada manusia.
Walaupun kebanyakkan coral ini kelihatan berwarna coklat sehingga coklat gelap namun disebabkan elemen terkandung di penghujung tentakelnya menyebabkan cantik apabila dibawah cahay lampu aktinik.
Ini adalah coral permulaan yang baik.

Finger Leather dan Colt (Cladiella) Corals

Selalu dikenali sebagai Finger Leather dan Colt, coral ini adalah coral permulaan terbaik. Walaupun boleh menerima segala jenis pengcahyaan dan keadaan arus, coral cantik ini gemarkan arus dan cahaya yang sederhana.
Kebanyakkan Finger Leather dan Colt Coral ditemui dibahagian tengah air di terumbu jadi arus dan cahaya yang sederhana sudah mencukupi baginya di dalam akuarium.

Sea Mat dan Button Polyp (Protopalythoa) Corals


Dikenali juga sebagai Sea Mat dan Button Polyps, coral yang berwarna warni ini dapat menerima cahaya yang rendah. Gemarkan arus sederhana dan kuat, coral agresif ini mempunyai kadar pembiakan/ pertumbuhan yang cepat.
Sesetengah juga seperti Palythoas, mempunyai neurotoksin yang boleh member kesan kepada manusia. Ini juga adalah coral permulaan yang baik.

Toadstool, Leather dan Mushroom (Sarcophyton) Corals


Nama-nama biasa adalah Toadstool Coral, Leather Coral, Mushroom Leather Coral dan juga Trough Coral.
Ini adalah coral permulaan amat baik kerana dapat menerima kepada semua jenis skema pengcahayan dan arus yang sedikit kepada yang sederhana. Coral ini membesar dengan cepat dan dikenali sebagai amat bagus untuk propagation.

Zoanthid, Sea Mat and Button Polyp (Zoanthus) Corals

Coral ini dikenali sebagai Zoanthid, Sea Mat dan Button Polyps. Walaupun gemarkan cahaya yang terang, coral ini bertoleransi terhadap cahaya yang rendah dan gemarkan arus sederhana kepada kuat menjadikannya tergolong dalam akuarium permulaan yang baik.
Coral agresif ini cepat membiak dan tersebar ke serata bahagian akuarium. Sesetengah spesis mengandungi neuritoksin yang boleh member kesan kepada manusia.

Lobed, Flat, dan Open Brain (Lobophyllia) Corals


Nama yang biasa diberikan adalah Lobed Brain Coral, Flat Brain Coral, Open Brain Coral, Meat Coral, Modern Coral, Large Flower Coral.
Coral ini hidup dengan baik dalam cahaya terang secara terus dan arus sekata namun begitu masih dapat membesar dalam akuarium dengan baik walaupum dengan arus dan cahaya mencukupi yang minima diberikan.
Coral ini biasanya makan dengan aktif pada waktu malam. Walaubagaimanapun, tentakel juga keluar pada siang hari menerima segala jenis makanan disediakan berasaskan zooplankton dan bakterioplankton di mana mengandungi bakteria yang hidup bebas, buangan, partikel halus dan bahan buangan terampai.

Closed and Dented Brain (Symphyllia) Corals


Nama biasa adalah Closed Brain Coral, Dented Brain Coral, Meat Coral, Brain Coral dan Pacific Cactus Coral.
Coral ini amat berjaya dipelihara dalam akuarium, bertoleransi dengan pelbagai jenis cahaya dan arus tetapi lebih gemarkan cahaya yang terang, tidak terus serta arus sederhana kepada kuat. Namun begitu, coral jenis ini amat sensitive terhadap kehadiran soft coral jenis lain seperti Xenia dan Litophyton serta amat bertindak balas terhadap makanan (Zooplankton, Phytoplankton dan algae) di dalam air.

Moon, Pineapple, Star (Favia & Favites) Corals


Kebiasaannya dikenali sebagai Moon Coral, Pineapple Coral, Brain Coral, Closed Brain Coral dan Star Coral.
Coral ini sukakan cahaya terang bagaimanapun bertoleransi terhadap cahaya yang rendah. Sukakan arus yang lembut, sesetengahnya akan melekat pada lapisan pasir sekiranya tidak dialihkan selama beberapa bulan. Favite boleh diberikan makanan seperti satu dua picitan brine shrimp pada waktu malam.
Penjagaan patut diberikan terhadap kedudukannya kerana boleh mengeluarkan tentakel transperant pada waktu malam.

Honeycomb, Star, Wreath and Moon (Goniastrea) Corals


Nama biasa adalah Honeycomb Coral, Star Coral, Wreath Coral, Moon Coral, Pineapple Coral, Brain Coral, Closed Brain Coral.
Dikenali sebagai coral yang baik untuk permulaan, coral ini hidup sihat dengan arus air yang kuat serta cahaya yang terang.

Fox, Jasmine and Ridge (Nemenzophyllia) Corals


Coral ini dikenali sebagai Fox Coral, Jasmine Coral dan Ridge Corals.
Coral ini lebih sukakan arus yang lembut, berkalsium dan berkembang dalam cahaya yang rendah kepada sederhana. Menerima makanan melalui penyerapan nutrient kerana tiada tentakel. calcifying
Dikenali sebagai coral yang amat mudah untuk permulaan.

No comments:

Post a Comment